Zoek de balans tijdens de EDEX 2018

Morgen start de eerste editie van de Educational Design Expedition (EDEX). Er zijn 60 deelnemers uit Europa die de urgentie voelden om drie dagen onder begeleiding onderwijs te ontwerpen. De deelnemers werken op alle onderwijsniveau, bij training & development afdelingen van bedrijven en bij uitgevers.

De expeditie is ontstaan omdat wij de standaard onderwijscongressen te veel van hetzelfde vinden. Deze staan vol van de monologen en dialogen. Tevens zijn er vaak workshops die ook weinig actieve vormen bevatten. Natuurlijk is het delen van ervaring en opgedane kennis middels keynotes een prima vorm. Voor de toehoorders blijft het vaak echter bij een feest der herkenning of een boost met inspiratie. Vervolgens rijst de vraag ‘hoe kan ik dit in mijn onderwijs inpassen?’. En daar denk je als bezoeker tijdens de terugreis nog een aantal keren aan voordat je gaat slapen. Vervolgens sta je op en wacht de waan van de dag, het klaslokaal stroomt vol, het nakijkwerk stapelt zich op en vervolgens moet je ook nog een aantal overleggen bijwonen.

Daarom gaan wij het anders aanpakken. Is dat een garantie voor succes? Zeker niet. De kern van de drie dagen is dat het ontwerpen van onderwijs centraal staat. Deelnemers gaan met hun eigen ‘ontwerp vraagstuk’ aan de slag en worden op allerlei momenten verwonderd door onderwijsexperts. Vervolgens zijn deze onderwijsexperts ook nog minimaal een dagdeel beschikbaar om hen bij te staan bij de integratie van hun verhaal in het onderwijsontwerp van de deelnemers.

Met de EDEX profileren we ons niet voor een bepaalde onderwijsstroming. Het is niet ons doel om de deelnemers te laten kiezen voor meer vormen waarbij zelf-ontdekkend leren centraal staat. Tevens belichten we de directe instructie ook niet negatief. Het doel is om mensen te laten ervaren dat een onderwijsprogramma ontwerpen vraagt om een aantal ingrediënten. Dit is allereerst een ontwerpproces (gepland divergeren en convergeren) welke door een buitenstaander wordt gefaciliteerd, een interdisciplinair team, focus, tijd en ruimte en testmomenten. Deze testmomenten vinden met grote voorkeur plaats van de studenten zelf. Helaas hebben wij dat deze editie nog niet voor elkaar gekregen om grotere groepen leerlingen en of studenten bij elkaar te krijgen.

De spanning loopt op bij ons als initiatiefnemers en persoonlijk ben ik heel benieuwd naar de ervaringen van de deelnemers. Er zijn drie verschillende soorten tickets verkocht, inherent aan het betalen voor een ticket is dat de verwachtingen hoog zijn. We hebben een meer dan uitdagend programma neergezet waarbij we het onszelf niet makkelijk hebben gemaakt. Er komen meer dan 9 experts om de deelnemers te verwonderen en zelf hoop ik dat alles op rolletjes loopt zodat ik mijn momenten kan pakken met zowel de experts als de deelnemers. Want uiteindelijk ga ik zelf natuurlijk ook op expeditie!

Houd onze Twitter account in de gaten en natuurlijk zullen wij ook op LinkedIn van tijd tot tijd onze ervaringen delen.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie