Zomerslaap

CI7RxgiWgAEkFrN.jpg-large

Ik heb het gevoel alsof het kerstmis is. De supermarkten draaien dan overuren en het merendeel van de mensen verliest zichzelf in absurd koop(k)gedrag. Zo voelt het voor mij nu ook, drie dagen voordat de gehele educatieve sector zijn zomerslaap gaat houden verliezen de meeste docenten/onderwijs ondersteunend personeel zich in absurd gedrag.

Want in de week na 17 juli kun je echt geen afspraak meer maken! En ik krijg al behoorlijk wat automatische replies van mailboxen die gesloten zijn wegens vakantie. Het hoofdseizoen in het onderwijs is aangebroken want er moet op het laatste moment getoetst worden wie er wel of niet verder mag naar het volgende studiejaar. Uiteraard ontkom ik er ook niet aan en heb ik de afgelopen week stapels beroepsproducten voorzien van feedback en een beoordeling.

Ik verbaas mijzelf al een tijdje over de zomerslaap die wij met zijn allen houden. Maar nog meer over de reacties die ik krijg als ik met mijn studenten die vertraging hebben opgelopen feedback-afspraken maak in de vakantie. De studenten zelf maar ook collega’s reageren dan bijvoorbeeld op de volgende manier: als het niet kan dan begrijp ik dat ook heel goed hoor, geniet nu eerst maar van je welverdiende vakantie, ga je echt in je vakantie afspreken met studenten?, waarom ga jij nu jouw vrije tijd spenderen aan een student?.

Het gaat er voor mij nu niet om wat ik wel of niet doe in de door mijn baas aangeboden (betaalde) vrije tijd. Maar wel om de absolute drang in ons beroep naar vakantie om de 9 a 10 weken en een zomervakantie van minimaal vijf weken! Volgens mij heeft dit namelijk alles te maken met gewenning. Zodra je in het onderwijs gaat werken ervaar je de vele vrije dagen als een weelde. Als je enige tijd werkzaam bent in het onderwijs ervaar je de vele vrije dagen als gewoon en snak je naar de dag waarop de vakantie begint.

Ik merk ook dat er het laatste schooljaar veel collega’s in de ziektewet terecht zijn gekomen wegens een ‘bijna-burn-out’ of een burn-out. Waarbij over het algemeen de werkdruk als boosdoener wordt omschreven. De mensen die met bovenstaande te maken krijgen zijn ook steeds jonger. Ze willen hogerop komen binnen de organisatie dus pakken ieder project aan waarbij zij zichzelf kunnen bewijzen en ondertussen volgen ze ook nog een master omdat Fontys de 80% regel hanteert. Wat inhoud dat een onderwijsteam van een instituut tenminste 80% master opgeleide docenten moet hebben.

Persoonlijk denk ik dat de lange zomerslaap achterhaald is in de huidige veranderlijke wereld. Er is geen een bedrijf meer dat vijf weken de stekkers uit het stopcontact haalt en ook 99% van de studenten hoeft zijn ouders niet te helpen met de oogst op het land (oorspronkelijke reden van de lange zomerslaap). De zomerslaap doorbreekt ons normale ritme en zorgt er per definitie niet voor dat we inhoudelijk of procesmatig scherper zijn aan het begin van het schooljaar.

Het systeem zoals we dat nu gebruiken werkt behandelrendement en presteren voor korte termijn resultaten in de hand. Studenten wachten vaak niet voor niets tot het laatste moment om in actie te komen. Uiteindelijk wordt de docent verantwoordelijk gehouden voor het slagingspercentage! Als dit te laag is dan zal je hier onherroepelijk op worden aangesproken. Het is naar mijn mening dan ook tijd om meer verantwoordelijk van de student te verlangen waardoor de vraag belangrijker wordt dan het aanbod.

Als docent kun je op basis van de vraag je eigen inzet bepalen en er samen met de studenten voor zorgen dat het leerrendement omhoog gaat. Als je dit leest zal je uiteraard denken dat dit onmogelijk kan werken en heb je ongemerkt al 10 redenen bedacht waarom het huidige systeem in stand moet blijven. Om te begrijpen wat ik bedoel vraag kun je hier klikken om een kort filmpje te kijken waarin Ricardo Semmler verwoordt wat ik bedoel.

Als wij durven te veranderen en meer gaan experimenteren denk ik dat we gaan merken dat we:

  • te maken krijgen met minder burn-outs;
  • studenten krijgen die zelf om onderwijs vragen;
  • ons gaan verbazen over de hoge leerrendementen;
  • de zomerslaap niet perse nodig hebben;
  • een winterslaap(je) veel fijner vinden;

Ik ben benieuwd of ik de verandering nog mee mag maken, wat denk jij?

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Zomerslaap

  1. Pingback: Zomerslaap | Frank van Hout's Blog

  2. Hartger Wassink zegt:

    Hoi Jochem, goed stuk! Ben het van harte met je eens. Dit is al zo’n 10 jaar een stokpaardje van me. Ik ben gestopt erover te schrijven en te twitteren want ik raakte telkens in eindeloze discussies verzeild.
    Mijn inschatting is nog steeds dat over 5 jaar de vaste vakanties niet meer bestaan en dat we over 10 jaar niet begrijpen waarom we dat ooit nodig vonden. Mijn laatste stuk over dit thema is van een jaar geleden, als je het interessant vind kun je het hier lezen:
    http://www.hartgerwassink.nl/2014/07/vrije-keuze-in-vakanties-op-school-goed-voor-leerling-en-leraar/

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s